Voor mijn eindwerk heb ik besloten om samen te werken met mijn klasgenoot Olaf
Siudak.
Wij hebben er samen voor gekozen om een automatisch geautomatiseerd voertuig te maken
dat bedoeld is om in een containerterminal te opereren. De keuze van ons onderwerp heeft alles
te maken met de proportie hardware en software, zowel Olaf als ik doen graag een beetje van
beiden en hebben ook onze sterke punten. Zo is Olaf beter in het hardware gedeelte en ben ik
beter in het softwaregedeelte van het eindwerk. Dit onderwerp leek voor ons de perfecte
uitdaging om onze leervaardigheden van de afgelopen jaren op de proef te stellen.
Buiten de proportie van hardware en software heeft ook onze leergierigheid een grote invloed
gehad op de keuze van ons eindwerk. Het doel van ons eindwerk was niet exact om op het einde een
volledige containerterminal te kunnen automatiseren maar vooral om dingen bij te leren waar we
in de lessen niet aan toekomen. Hier kan je bijvoorbeeld denken aan het samenwerken via GitHub,
het schrijven van Java-software en dit uitvoeren op een Raspberry Pi microcontroller of het
gebruik maken van verschillende algoritmes die het programma een Artificiële Intelligentie geven
voor de padvinding. Vaak denken we ook samen naar oplossingen voor hardware of
softwareproblemen. Het realiseren van de GIP was zeker geen makkelijk proces maar ook zeker een
educatief proces, we hebben verschillende technologieën bijgeleerd zoals padvinding,
locatiebepaling, verschillende hardwarecomponenten het communiceren naar hardware vanaf een
‘high-level’ programmeertaal via verschillende protocollen.
Voor ons eindwerk wil ik als eerste Mevrouw Colpaert en Meneer Verbelen bedanken voor de
ondersteuning tijdens ons hele proces. Ook wil ik de externe juryleden bedanken om de tijd vrij
te maken om naar onze uitleg te luisteren, onze taalcorrector Mevrouw Braem en Mevrouw Barsoum
om altijd rekening te houden met de planning in verband met ons eindwerk.
Beveren, 21/04/2021, Niels Warrens