De toekomst van de hedendaagse havens met minder gevaren en meer mogelijkheden! Dat
is een toekomst waar mijn klasgenoot Olaf Siudak en ik aan mee willen werken.
Ons aandeel aan
deze toekomst bestaat uit het proberen te realiseren van een automatisch geleid voertuig dat
volgens alle veiligheidsvoorschriften kan rondrijden op de meest efficiënte manier.
Tijdens het proces van ons eindwerk zijn we op enkele problemen gestoten, deze problemen hebben
ons in een zekere zin een verbeterde visie gegeven over hoe deze componenten uiteindelijk werken
en waarom sommige apparaten in het dagelijks leven veel geld of moeite kosten om te maken
terwijl het relatief makkelijk lijkt.
In dit dossier bespreken we de functionaliteit van onze website, de opstelling van onze
planning, het blokschema en de verschillende aansluitingen die aanwezig zijn op de componenten,
alle hardwarecomponenten tot in detail, algemene flowcharts van onze software, de realisering
van de software en uitleg over de verschillende modules hiervan en we sluiten af met een
reflectie. We ondervonden in het begin de eerste problemen met de voeding. Onze voeding moest
het voortuig een lange tijd kunnen voeden, niet te zwaar zijn en ook niet te groot zijn. Dat
zijn 3 lastige factoren voor een voeding, maar het is gelukt! Wanneer we dit probleem in het
begin van het proces van de baan geholpen hadden kwamen we al snel bij een nieuw belangrijk
probleem met de locatiebepaling van ons voertuig. Er is een reden waarom GPS-locaties maar +- 1
tot 5 meter correct zijn, omdat dit een ongelofelijk moeilijke opgave is om te realiseren. Na
wel een maand brainstormen over mogelijke ideeën hebben we ervoor gekozen om hier een combinatie
van een lijnvolger, digitaal kompas en een kleurensensor te gebruiken.